Mirosława Kaczmarek , Piotr Tarka
ARTYKUŁ

(Polski) PDF

STRESZCZENIE

Artykuł dotyczy kwestii uzyskiwania wysokiej dokładności pomiarów postaw respondentów przy użyciu skal porządkowych o różnej ilości stopni. Omówione zostały dwie metody badawcze – skale porządkowe 5- i 7-stopniowe. Głównym problemem było ustalenie, która z metod zapewni wyższy poziom dokładności wyników. W tym celu porównano dane pochodzące z ankiety przeprowadzonej wśród studentów. Analiza obydwu typów skal z różnymi numerami odpowiadającymi opcjom odpowiedzi uwzględniała postawy respondentów wobec ich systemu wartości. Autorzy wskazali na użyteczność metod pomiarowych, niezależnie od ilości stopni użytej skali.

SŁOWA KLUCZOWE

analiza porównawcza, badania marketingowe, pomiary

BIBLIOGRAFIA

Alwin D. F. (1997), Feeling thermometers vs.7-point scales, „Sociological Methods and Research”, No. 25 (3)

Bearden W. O., Netmeyer R. G., Mobley M. F. (1993), Handbook of marketing scales: multi-item measures for marketing and consumer behavior research, Newbury Park, CA: Sage

Białowąs S. (2006), Skale pięcio- i siedmiostopniowe — w poszukiwaniu optimum, [w:] GarczarczykJ., Ilościowe i jakościowe metody badania rynku — pomiar i jego skuteczność, Wydawnictwo Akademia Ekonomiczna w Poznaniu

Böhner G., Wanke M. (2004), Postawy i ich zmiana, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Cicchetti D. V., Showalter D., Tyrer P. J. (1985) The effect of number of rating scale categories on levels of interrater reliability: a Monte-Carlo investigation, „Applied Psychological Measurement”, No. 9

Cox E. P. (1980), The optimal number of response alternatives for a scale: a review, „Journal of Marketing Research”, No. 17

Churchill G., Peter P. (1984), Research design effects on the reliability of rating scales — a meta- -analysis, „Journal of Marketing Research”, No. 4

Ghiselli E. E. (1955), The measurement of occupational aptitude, Berkeley, CA: University of California

Green P. E., Rao V. R. (1970), Rating scales and informational recovery — how many scales and response categories to use?, „Journal of Marketing”, No. 34

Grigg A. O. (1980), Some problems concerning the use of rating scales for visual assessment, „Journal of the Market Research Society”, vol. 22, No. 1

Hedges L. V., Olkin I. (1985), Statistical methods for meta-analysis, Orlando, FL: Academic Press

Hornowska E. (2005), Testy psychologiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

Matell M. S., Jacoby J. (1971), Is there an optimal number of alternatives for Likert scale items? Study: reliability and validity, „Educational and Psychological Measurement”, No. 31

Miller G. A. (1956), The magical number seven, plus or minus two: some limits on our capacity for processing information, „Psychological Review”, No. 63

Rosenthal R., Rosnow R. L. (1991), Essentials of behavioral research: methods and data analysis (2nd ed.), New York, NY: McGraw-Hill

Sagan A. (2004), Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie

Schutz H. G., Rucker M. H. (1975), A comparison of variable configurations across scale lengths: an empirical study, „Educational and Psychological Measurement”, No. 35

Shaw M. E., Wright J. M. (1967), Scales for the measurement of attitudes, New York, NY: McGraw-Hill

Symonds P. M. (1924), On the loss of reliability in ratings due to coarseness of the scale, „Journal of Experimental Psychology”, No. 7

Do góry
© 2019-2022 Copyright by Główny Urząd Statystyczny, pewne prawa zastrzeżone. Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 (CC BY-SA 4.0) Creative Commons — Attribution-ShareAlike 4.0 International — CC BY-SA 4.0